ΔΕΛΦΟΙ

 

ΔΕΛΦΟΙ: ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ «ΟΜΦΑΛΟ» ΤΗΣ ΓΗΣ

Η πόλη των Δελφών είναι το επίκεντρο παγκόσμιου πολιτιστικού ενδιαφέροντος και συγκεντρώνει χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο. Οι Δελφοί έχουν κατοικηθεί από την προϊστορική εποχή και έχουν μεγάλη ιστορική σημασία, που χάνεται στην προϊστορία και τους μύθους των αρχαίων Ελλήνων. Οι Δελφοί μεταφέρθηκαν στη σημερινή τους θέση το 1893 όταν άρχισαν οι αρχαιολογικές ανασκαφές.

Οι Δελφοί είναι συνδεδεμένοι με το ξακουστό Μαντείο των Δελφών, το θεσμό των Αμφικτιονιών και το Ιερό του Απόλλωνα. Σύμφωνα με τη μυθολογία στους Δελφούς συναντήθηκαν οι δύο αετοί, που έστειλε ο Δίας από τα άκρα του σύμπαντος για να βρουν το κέντρο και σύμβολο της ενότητας του αρχαίου ελληνισμού.

Η πόλη των Δελφών βρίσκεται στη δυτική πλευρά του Παρνασού χτισμένη σε υψόμετρο 550μ. Οι Δελφοί είναι έδρα του ομώνυμου δήμου, όπου ανήκει και το Χρισσό και έχει πληθυσμό 1.500 κατοίκους. Η περιοχή προσφέρει μαγευτική θέα στους ελαιώνες της Άμφισσας, με φόντο τη θάλασσα του Κορινθιακού και τα βουνά της Πελοποννήσου.

Δελφικούς Αγώνες που τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια προς τιμήν του Απόλλωνα.

Τον 1οπ.Χ.αι. λεηλατήθηκε από εκπροσώπους της Ρώμης. Ο Μέγας Κωνσταντίνος μετά την επικράτηση του χριστιανισμού, απογύμνωσε το μαντείο από τους λαμπρούς θησαυρούς του, ενώ στη συνέχεια ο Θεοδόσιος ολοκλήρωσε την ερήμωσή του.

Μετά την Τουρκοκρατία από το 1840 Γερμανοί αρχαιολόγοι άρχισαν τις έρευνες. Από το 1892 η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών οργάνωσε συστηματικές ανασκαφές στην περιοχή και έφεραν ξανά στο φως τον ιερό χώρο των Δελφών.

ΤΟ ΜΑΝΤΕΙΟ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ

Οι Δελφοί πήραν το όνομά τους από τη λέξη Δίρφυς που σημαίνει «χάσμα στη γη». Οι αναθυμιάσεις

ΙΣΤΟΡΙΑ

Η ιστορία της περιοχής αρχίζει το 1400π.Χ. και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το Μαντείο των Δελφών.

Βασιλιάδες, πολεμιστές, αλλά και πλήθος απλών προσκυνητών έφταναν ως εδώ για να πάρουν από την Πυθία χρησμούς, με δισήμαντο συνήθως ή σκοτεινό περιεχόμενο. Σε αντάλλαγμα προσέφεραν αμύθητους θησαυρούς και έναν ορισμένο φόρο, τον πέλανο. Έτσι το Μαντείο εξελίχθηκε σε ένα από τα πλουσιότερα ιερά της αρχαιότητας ανάμεσα στον 6ο και στον 4οπ.Χ.αι. Μία πόλη 10.000 κατοίκων αναπτύχθηκε σιγά-σιγά γύρω του. Ο θρησκευτικός συνασπισμός οργανώθηκε μετά τον 6οπ.Χ.αι. σε στρατιωτική και πολιτική συμμαχία, την περίφημη Δελφική Αμφικτονία, ??? η οποία το 582π.Χ. αναδιοργάνωσε τους που έβγαιναν από αυτό το χάσμα έδωσαν αρχικά σε έναν βοσκό, τον Κουρήτα, την ικανότητα να ψελλίζει ακατάληπτες φράσεις με μαντικό περιεχόμενο. Η πανάρχαιη θεότητα Γη απέκτησε έτσι εκεί το μαντείο της και ο γιος της, ο δράκων Πύθων έγινε φύλακάς του. Σύμφωνα με έναν νεότερο ηλιακό μύθο, δύο αετοί που ο Δίας άφησε τον έναν από την Ανατολή και τον άλλον από τη Δύση συναντήθηκαν στους Δελφούς κι έριξαν μια ιερή πέτρα στο σημείο αυτό, που ονομάστηκε ομφαλός της Γης. Ο Απόλλωνας σκότωσε τον Πύθωνα, ονομάστηκε Πύθιος ή Πυθοκτόνος και το μαντείο αφιερώθηκε σε αυτόν.

Η ορεινή νύμφη Δάφνη ή κατ’άλλους Σίβυλλα ήταν η πρώτη ιέρεια που εκφωνούσε τους μαντικούς χρησμούς. Αργότερα καθιερώθηκε η μάντιδα (πάντα γυναίκα) να λέγεται Πυθία, από το όνομα του Πύθωνα.

Μέσα στα άδυτα του ναού, πάνω από το θρυλούμενο χάσμα, ήταν τοποθετημένος ο ιερός τρίποδας. Η Πυθία, αφού έκανε καθαρμό στην Κασταλία πηγή, καθόταν πάνω του, μασούσε φύλλα δάφνης και, ζαλισμένη από τις αναθυμιάσεις, ψέλλιζε τους ακατανόητους χρησμούς της, τους οποίους ερμήνευαν μετά οι ιερείς του ναού.

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΙΕΡΟ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ:

Ο επιβλητικός αρχαιολογικός χώρος βρίσκεται ανάμεσα στις Φαιδριάδες Πέτρες, τις αρχαίες Υάμπλεια και Ναύπλια.

ΙΕΡΑ ΟΔΟΣ: Λιθόστρωτη οδός που οδηγεί στον ναό του Απόλλωνα. Κατά μήκος της αριστερά και δεξιά υπάρχουν αναθήματα, αγάλματα και θησαυροί, προσφορές των ελληνικών πόλεων.

ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ: Αναστηλωμένο κτίριο δωρικού ρυθμού, αφιερωμένο στον Απόλλωνα από τους Αθηναίους ως αναμνηστικό της νίκης τους εναντίον των Περσών στη μάχη του Μαραθώνα. Χτίστηκε για να στεγάσει τα λάφυρα της μάχης.

ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ: Πρωτοχτίστηκε τον 6οπ.Χ.αι. και καταστράφηκε από σεισμό το 373π.Χ. Ο ναός του οποίου τα ερείπια βλέπουμε σήμερα ξαναχτίστηκε σε δωρικό ρυθμό με περίστυλο και ολοκληρώθηκε το 327π.Χ. Εκεί υπήρχαν ιερό και αγάλματα, το υπόγειο άδυτον, όπου η Πυθία ψέλλιζε τους προφητικούς της χρησμούς και το χρυσό άγαλμα του Απόλλωνα.

ΘΕΑΤΡΟ: Χτισμένο στη βορειοδυτική γωνία του ιερού, προσφέρει εκπληκτική θέα προς τον αρχαιολογικό χώρο και το δελφικό τοπίο. Έργο του 4ουαι.π.Χ. που επισκευάστηκε το 159π.Χ. Καλοδιατηρημένο, με χωρητικότητα 5.000 θεατών.

ΣΤΑΔΙΟ: Έχει μήκος σχεδόν 200μ. αλλά η διαδρομή των αθλητών -τότε σε ευθεία γραμμή- ήταν 178μ., (600 ρωμαϊκά πόδια). Πρωτοχτίστηκε στις αρχές του 3ουαι.π.Χ. και τροποποιήθηκε πολλές φορές. Αυτό που βλέπουμε σήμερα χρονολογείται από τα τέλη του 2ουαι.π.Χ. Φιλοξενούσε πάνω από 6.500 θεατές στα Πύθια, που γίνονταν κάθε τέσσερα χρόνια.

ΚΑΣΤΑΛΙΑ ΠΗΓΗ: Το ιερό της ιερής Κασταλίας βγαίνει από ένα στενό χάσμα που σχηματίζεται ανάμεσα στις δύο Φαιδριάδες, ακριβώς στη ρίζα τους και χρησιμοποιείτο για τον καθαρμό των πιστών.

ΙΕΡΟ ΑΘΗΝΑΣ ΠΡΟΝΑΙΑΣ: Βρίσκεται κάτω από τον σημερινό δρόμο. Οι ντόπιοι το ονομάζουν Μαρμαρά. Το στόλιζαν πέντε κτίρια: η θόλος, ο θησαυρός των Μασσαλιωτών, όμορφο κτίριο του 6ουαι.π.Χ. ένας ακόμα θησαυρός, δωρικός, πώρινος, του 5ουαι.π.Χ. και οι δύο δωρικού ρυθμού ναοί της Αθηνάς, ο ένας πώρινος του 6ουαι.π.Χ. που καταστράφηκε τον 4οαι.π.Χ. Αρχιτεκτονικά το πιο σημαντικό μνημείο του ιερού είναι ο κυκλικός θόλος του 4ουαι.π.Χ., με μαρμάρινη δωρική κιονοστοιχία. Η αναστήλωση έσωσε τρεις από τους είκοσι κίονες. Ο προορισμός του χτίσματος είναι ακόμη άγνωστος.

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Αν και μικρό, το Μουσείο στεγάζει στις 14 αίθουσές του εκθέματα μεγάλης αρχαιολογικής αξίας. Συγκαταλέγεται μεταξύ των πρώτων ελληνικών μουσείων με μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Στην είσοδο στέκει ελληνιστικό αντίγραφο του Ομφαλού, που βρισκόταν στην κρύπτη του ναού του Απόλλωνα. Περνώντας την αίθουσα των ασπίδων, συναντάτε δεξιά την αίθουσα των Σιφνίων, όπου δεσπόζει στη μέση η σφιξ των Ναξίων.

Από τους Σιφνίους περνάτε στις αίθουσες των κούρων και του ταύρου. Ξαναβγαίνοντας στην αίθουσα των ασπίδων και προχωρώντας αριστερά στην αίθουσα του θησαυρού των Αθηναίων, βλέπετε τμήματα από τον γλυπτό διάκοσμο των αετωμάτων και μετοπών του μνημείου, που απεικονίζουν άθλους του Θησέα και του Ηρακλή.

Μετά από πέντε διαδοχικές αίθουσες με ευρήματα από τον ναό του Απόλλωνα και από τη θόλο, βρίσκετε την αίθουσα του Αγία, όπου εκτίθεται ο επιβλητικός ακάνθινος, ιωνικού ρυθμού κίονας με τις τρεις χορεύτριες (4ουαι.π.Χ.). Στην επόμενη αίθουσα εκτίθεται άγαλμα του Αντίνοου, του πανέμορφου ευνοούμενου του αυτοκράτορα Αδριανού.

Η τελευταία αίθουσα στεγάζει το πιο γνωστό και μεγάλης αρχαιολογικής αξίας άγαλμα, τον Ηνίοχο, ανάθημα του Πολυζάλου για τη νίκη του στα Πύθια το 478π.Χ. Το χάλκινο αριστούργημα έχει φυσικό μέγεθος 1.80μ. και βρέθηκε σχεδόν άθικτο στην περιοχή του θεάτρου.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΕΟΡΤΩΝ

Είναι το σπίτι της Εύας και του Άγγελου Σικελιανού που βρίσκεται σε προνομιακή θέση, δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών. Το σπίτι κατασκευάστηκε το 1927 κατά την περίοδο των πρώτων Δελφικών Εορτών που οργάνωσε το ζεύγος Σικελιανού.

Στα εκθέματά του περιλαμβάνονται φωτογραφίες και κοστούμια από παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο Δελφών. Υλικό από Δελφικές εορτές, χειρόγραφα κείμενα του ποιητή και άλλα αντικείμενα.

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΥΣ ΔΕΛΦΟΥΣ – ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Τηλ.Κωδ.: 22650. Δήμος Δελφών 82310, Περιφερειακό Ιατρείο Δελφών 82307, Αστυνομία Δελφών 82222, Τουριστική Αστυνομία Δελφών 82220, Γραφείο Τουριστικών Πληροφοριών 82900, ΚΤΕΛ Δελφών 82317, Ταξί Δελφών 82000, Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών 82312/3.

Top