ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ: χωνευτήρι πολιτισμών, θρησκειών, φυλών και εθνών.

 

Βυζάντιο, Νέα Ρώμη, Βασιλεύουσα, Κωνσταντινούπολη,
Instabul ή απλά Πόλη.

Σημείο συνάντησης και χωνευτήρι πολιτισμών,
θρησκειών, φυλών και εθνών
.

Σε κάθε βήμα του ο επισκέπτης συναντά το βυζαντινό πρόσωπο της
πόλης πλήρως ενσωματωμένο στη σύγχρονη πραγματικότητα, δίπλα στα
μεγαλοπρεπή Μουσουλμανικά τζαμιά και τα παλάτια, άλλα περισσότερο
κι άλλα λιγότερο γνωστά. Τα πολυάριθμα βυζαντινά μνημεία
της Πόλης επισκιάζονται από το μεγαλείο της Αγίας Σοφίας, μία από
τις ωραιότερες εκκλησίες του κόσμου
.

Εξωτερικά και παρά τους μιναρέδες, αλλά και άλλες παρεμβάσεις
που πραγματοποιήθηκαν στο πέρασμα του χρόνου για να στηρίξουν τις
κεντρικές κολόνες, η εικόνα της Αγίας Σοφίας είναι αρμονική παρά
τον μεγάλο όγκο της. ¨Όμως, το πραγματικό μεγαλείο της ξεδιπλώνεται
μόλις εισέλθετε στο εσωτερικό της και αντικρίστε αυτό το αξεπέραστο
θαύμα της αρχιτεκτονικής, τον θόλο με διάμετρο 30μ. να υψώνεται
56μ. πάνω από το έδαφος χωρίς να στηρίζεται «πουθενά»! Για
πολλούς αιώνες, αρχιτέκτονες από όλο τον κόσμο επιχειρούσαν να
κατασκευάσουν κάτι ανάλογο, χωρίς επιτυχία.

Οι λέξεις δεν μπορούν να περιγράψουν τη συναισθηματική φόρτιση
που προκαλεί στον Έλληνα επισκέπτη η Αγία Σοφία, ούτε τη συμβολική
της δύναμη.

Ακριβώς δίπλα, στην πρώτη αυλή του Topkapi, βρίσκεται ο ναός της
Αγίας Ειρήνης, σύγχρονος της Αγίας Σοφίας και ο μοναδικός
βυζαντινός που δεν λειτούργησε ποτέ ως τζαμί.

Σε μικρή απόσταση βρίσκεται η Βασιλική
Δεξαμενή
, ένα ακόμα αρχιτεκτονικό θαύμα που κρατάει από
την εποχή του Ιουστινιανού.

Λίγο παρακάτω, τρεις στήλες μένουν στη θέση τους από την εποχή
που γύρω τους εκτεινόταν ο Ιππόδρομος. Αρκετά πιο ανατολικά, κοντά
στα Θεοδοσιανά Τείχη και το Παλάτι του πορφυρογέννητου, βρίσκονται
δύο από τους πιο όμορφους ναούς της Πόλης, που ακολούθησαν τη μοίρα
της Αγίας Σοφίας, μετατράπηκαν σε τζαμιά και σήμερα λειτουργούν ως
μουσεία. Η Εκκλησία της Χώρας (Kariye Museri) και ο ναός της
Παμμακαρίστου (Fethiye Muzeri), θα σας εντυπωσιάσουν με τα
εκθαμβωτικά ψηφιδωτά και τις τοιχογραφίες.

Περιηγηθείτε στο Φανάρι, την παλαιά αρχοντική
συνοικία της Κωνσταντινούπολης, το οποίο παραμένει ταυτισμένο με
την  Ορθοδοξία, καθώς εδώ εδρεύει το Οικουμενικό
Πατριαρχείο
.

Πέντε φορές την ημέρα, στις ώρες της προσευχής η φωνή του
μουεζίνη καλεί τους πιστούς σε κάποιο από τα μεγαλοπρεπή τζαμιά της
Πόλης.

Δύο από τα πλέον αξιοθαύμαστα μνημεία, το Μπλε Τζαμί και
η Αγία Σοφία, αντικρίζουν το ένα το άλλο στην πλατεία Σουλταναχμέτ,
δίπλα στον Ιππόδρομο
.

Εξαιρώντας το Μπλε Τζαμί, το πιο εντυπωσιακό και πιο όμορφο από
τα Τεμένη της πόλης είναι το Suleymaniye Camii, κτισμένο πάνω σε
έναν από τους 7 λόφους της Κωνσταντινούπολης. κατασκευάστηκε μεταξύ
1550 και 1557, κατ’ εντολήν του Σουλεϊμάν του μεγαλοπρεπούς, ο
οποίος θεωρείται από πολλούς ο σπουδαιότερος Σουλτάνος στη ιστορία
της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Για το θαυμάσιο τελικό αποτέλεσμα ευθύνεται ο κορυφαίος
αρχιτέκτονας των οθωμανικών χρόνων, ο περίφημος Μιμάρ Σινάν, ο
οποίος άφησε εξαιρετικά δείγματα του ταλέντου του σε όλη σχεδόν την
Ανατολική Μεσόγειο. Ήταν το τέταρτο αυτοκρατορικό τζαμί της πόλης,
προηγήθηκαν τα Fatih, Bayazit & Selim.

Μέρος ενός παρόμοιου μεγάλου συγκροτήματος είναι το Yeni
Camii
(σημαίνει «Νέο Τέμενος»), που εντυπωσιάζει
ειδικά όταν είναι φωτισμένο τη νύχτα, δίπλα στη γέφυρα του
Γαλατά.

Στα μέσα του 19ουαι., παρατηρήθηκε μια αλλαγή στις
αισθητικές προτιμήσεις των σουλτάνων, οι οποίοι γοητεύτηκαν από τις
ευρωπαϊκές τεχνοτροπίες, γεγονός που αντικατοπτρίζεται κυρίως στα
νεότερα παλάτια, αλλά και σε κάποια τζαμιά.

Διασχίζοντας τον Κεράτιο, δίπλα στις ακτές του Βοσπόρου, δείτε
το Dolmabahce Camii, με εμφανείς νεοκλασικές
επιρροές και μιναρέδες που θυμίζουν Κορινθιακούς κίονες. Λίγο
βορειότερα βρίσκουμε το περίφημο τζαμί του Ορτάκιοϊ, με  πολύ
ιδιαίτερο νεομπαρόκ ρυθμό.

Τεράστια συγκροτήματα που περισσότερο κι από τον όγκο τους
εντυπωσιάζουν με τη μεγαλοπρέπεια και την χλιδή τους. Πίσω από τους
τοίχους τους πάρθηκαν αποφάσεις που έκριναν τη ζωή εκατομμυρίων
ανθρώπων, εξυφάνθηκαν συνωμοσίες, εκτυλίχθηκαν ιστορίες μεγαλείου
και παραφροσύνης.

Σημαντικότερο εξ αυτών είναι αναμφισβήτητα το
Topkapi, κατοικία των σουλτάνων για 4 αιώνες και
εξαιρετικό παράδειγμα Οθωμανικής αρχιτεκτονικής. Το πρώτο τμήμα του
χτίστηκε μεταξύ 1472 και 1478. Όταν ολοκληρώθηκε το συγκρότημα,
θύμιζε περισσότερο ένα υπερπολυτελές χωριό, όπου ζούσαν και
εργάζονταν πάνω από 3.000 άνθρωποι. Περιλάμβανε 4 αυλές και
αντίστοιχες επιβλητικές πύλες, που οδηγούσαν όλο και βαθύτερα στην
καρδιά της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Εδώ, εκτός από την κατοικία
του σουλτάνου, βρίσκονταν τα κεντρικά γραφεία της δημόσιας
διοίκησης και το αρχηγείο του αυτοκρατορικού στρατού και βέβαια το
θησαυροφυλάκιο, στο οποίο ο επισκέπτης μπορεί να δει ένα από τα
μεγαλύτερα διαμάντια του κόσμου, 86 καρατίων και το περίφημο
«Στιλέτο του Τοπκαπί», με τρία τεράστια σμαράγδια.

Στα δυτικά της δεύτερης αυλής βρίσκεται το
Χαρέμι, ένας λαβύρινθος 300 δωματίων, σε διάφορα
επίπεδα, όπου διέμενε η οικογένεια του σουλτάνου (τα παιδιά και οι
«ευνοούμενές» του), οι μαύροι ευνούχοι του, την
προστάτευαν και οι εκατοντάδες παλλακίδες του, που είχαν έρθει
σκλάβες από κάθε γωνιά της αχανούς αυτοκρατορίας. Ένα πολύ
ιδιαίτερο παιχνίδι εξουσίας παιζόταν μέσα στα Χαρέμι, όπου
κυριαρχούσε μια εύθραυστη «ιεραρχία» ανάμεσα σε
«απλές» και «ευνοούμενες» παλλακίδες, ευνούχους
και αρχιευνούχους, με τη «Βαλιντέ Σουλτάν», τη μητέρα του
Σουλτάνου στην κορυφή της πυραμίδας.

Ο σουλτάνος Αμπντούλ Μετζίτ, παρήγγειλε στον Αρμένιο αρχιτέκτονα
Καραμπέτ Μπαλιάν και τον γιό του Νικογιόζ, την κατασκευή νέου
ανακτόρου. Το παλάτι Dolmabahce ολοκληρώθηκε το
1856, και εντυπωσιάζει τον επισκέπτη που το βλέπει από τα καραβάκια
του Βοσπόρου, με τη νεοκλασσική μαρμάρινη πρόσοψή του. Το εσωτερικό
του είναι ακόμα πιο εντυπωσιακό με κρυστάλλινες κλίμακες και
πολυελαίους που ζυγίζουν μέχρι και 4τονους

! Ο επόμενος σουλτάνος Αμπντούλ Αζίζ, προφανώς δεν θεωρούσε το
Dolmabahce αρκετά πολυτελές και παράγγειλε στον Νικογιόζ Μπαλιάν
ένα νέο παλάτι, λίγο βορειότερα. Το Ciragan
ολοκληρώθηκε το 1874 και είναι μία ενδιαφέρουσα μείξη νεοκλασικής,
οθωμανικής και μαυριτανικής αρχιτεκτονικής. Σήμερα είναι ένα από τα
πιο ακριβά ξενοδοχεία της πόλης.

Top